2008/09/05

Växtvärk

Fy17 vad det drar i magen. Att vända sig om på nätterna börjar redan nu bli en plåga då det känns som tusen nålar i hela sidan och framföralt i vänster sida. Det blir ju inte bättre för att det bor en vilde där inne som har en enorm kraft i spirorna så magen hoppar och det inte går att undgå att känna hur han kickar där inne på utsidan och jag som trodde det skulle kännas mindre eller ta mycket längre tid att kännas från utsidan när moderkakan ligger i framvägg det är ju vad det står i alla böcker iaf. Fast om jag fattat det rätt så är det inte så vanligt att den ligger i framvägg och som min bm sa igår så är det därför man hör som två hjärtljud hela tiden för fästet till navelsträngen ligger där fram. Jag fick ju faktiskt visa min bm igår var man hör Viggo bäst :) Hon säger ju att om jag lär mig mer nu om mödravård så har hon ju inget att göra och man vill ju inte göra henne arbetslös men jag är en facklitteratur narkoman och läser ju allt som intresserar mig jag kommer över. Hade jag inte varit så rädd för facklitteratur på engelska så hade jag plöjt det med men man är så rädd att inte fatta allt och ge upp när termerna blir för svåra. Men jag tror nog mycket är samma vad gäller läkaruttrycken på svenska och engelska så det skulle nog inte vara några problem. Är lite sugen på det amerikanska utbildningsmaterialet om mödravård, har nog läst allt det svenska pärm till pärm flera gånger så de tär väl dags att gå vidare till nästa deml. Är ju inte intresserad av den delen där man ger en EDA på en gång när första värken kommer som de gör på sjukhusen där. Deras EDA är inte alls som vår där vi kan vara aktiva de är mer eller mindre sängliggande och känner inte av krystvärkar på samma sätt som vi kan göra med vår EDA. Men jag är intresserad mer av deras teorier kring den naturliga förlossningen och graviditeten. Så jag ska nog plöja lite på Amazon eller Adlibris tror jag har ju inget annat att plugga just nu. Har nog 2 kostkurser eller vad man ska kalla dem för nu under hösten så det går att trycka in lite mer läsning.

2 kommentarer:

Marie sa...

Min ligger också i framvägg så så ovanligt kan det ju inte vara. Jag känner inget på utsidan än men ordentligt på insidan.
Hon som gjorde ultraljudet sa att det inte ska kännas mindre för att moderkakan ligger i framvägg. Det är den enda jag hört det ifrån.

Unknown sa...

Ja inte känner jag mindre snarare mer utåt än med de andra.

Fast vi två kanske är unika ;)