2013/11/03

Nej jag är inte perfekt....



Får ofta höra att jag är så hälsosam och att det verkar som jag inte kan annat än att träna, äter bra mat och arbetar. Delvis stämmer det men som ni såg i tidigare inlägg kan även jag flippar ur fast jag vet bättre . Jag äter när jag är ensam och uttråkad allt i skåpen skriker på mig
Det spelar liksom ingen roll vad det är bara jag kan äta det. Kan lika gärna vara en potatis som en chokladkaka eller varför inte fler ? Avskyr att vara ensam och tröstar mig med att äta och jag vet det är fel men jag kan inte låta bli. På vardagar är det lätt då är jag trött efter mina långa träningspass och flera av kvällarna är maken hemma och då äter jag inte. Men på helgerna sätter sig reptilhjärnan till en massa elände och har så tråkigt för maken jobbar natt. Genast kurrar den och säger åt mig att kolla vad den kan trösta sig med. Ät åt mig säger den, jag är hungrig. Min vanliga hjärna och kropp säger att det absolut inte behövs mer men överröstas av den lille satens behov att trycka i sig lite till 
Som sagt det spelar ingen roll vad det är, kokt potatis, godis, nötter vad som jag kommer åt äter jag. Ett beteende som måste brytas men endast inträffar när jag är ensam. Måste pyssla med något då är det ok. Kan sitta med ödlorna och bara glo på dem en timme när det är som värst och det hjälper faktiskt . Läsa går inte men kanske att jag ska försöka att göra det när suget smäller in. Eller sätta lappar på skåpen med texten NEJ! 
Måste bryta denna skit för efter den här helgen får jag allt skämmas. Sätter upp regler som jag sedan bryter för att sedan bli förbannad på mig själv. Tillåter mig fredagar som ätardag eller vad man kallar det för men nu blev det lördag med fast jag inte skulle. Godis är gott, mat är gott och jag känner jag faktiskt vill äta godis då och då som vanligt normala. Jag vet jag inte går på någon diet och absolut inte behöver gå ner i vikt men som många fd överviktiga vet ni hur svårt det är att släppa det tänket. Det är inte farligt att flippar ur en helg då och då som jag gjorde denna gång så länge det inte är varje helg. Men mitt problem är ju att jag vill äta hela den ensamma tiden för att ha något att göra. Måste sätta mig och andas lite och banka in i skallen att jag bara är människa trots allt och inte någon som behöver vara perfekt för andra, inte behöver vara ett föredöme hela tiden utan faktiskt får släppa loss jag med.

Ok, ni ska få dagens bild på loggen iaf
Loggade med pulsbandet som jag gör nu, en timmes Bokwa gav mig detta. Missade att ta en skärmdump på de olika  zonerna men här är totalen. Känns som jag bränner så lite med tanke på vad mitt fuelband visar eller vad det förinställda värdet visar men det tyder troligtvis på att jag är i bättre form än medel vilket gör att jag förbränner mindre.  Ser det både positivt och negativt. Fördelen är att jag inte behöver äta så mycket och nackdelen är att jag inte får äta så mycket extra.
I morgon ska jag vara frisk det har jag beslutat . Det är bara hosta kvar och den brukar kunna sitta i länge men i övrigt mår jag bra. Mår sämre av att inte kunna träna alls.

Ha det gott

Inga kommentarer: