2008/04/12

Kaliper inköp

Har hittat en superbra sida på nätet att köpa program ifrån och ja det är helt lagligt. enda kruxet är ju att allt är på engelska i programmen men det gör ju inte mig nått eftersom jag arbetar lika bra i svenska som engelska program. Kör ju hela office på engelska så det är ju inga problem. Har köpt ett superbra program för fettprocentuträkning och lite andra uträkningar med blodtryck etc samt ett kostprogram liknande hälsovakten fast på engelska. Allt för under 500 kr tillsammans eftersom dollarn är så förbaskat låg just nu. Härligt för mitt gamla hälsovakten går inte att lägga in på min bärbara och jag har inte lust att lägga ut så mycket pengar på ett nytt eftersom jag inte jobbar med kalorier mer än i undantagsfall när jag håller kostrådgivnigar. Men jag jobbar med fettprocent och nu har jag införskaffat en kaliper dock bara en vanlig ingen digital men det spelar ju ingen roll eftersom jag tror jag klarat av att läsa av den oxå på rätt sätt. Lägger sedan i allt mellan 3-9 värden i mitt program och får sedan ut fettprocenten, kan därefter räkna ut om BMI passar för den personen samt hur stor kaloriförbrukning samt intag som krävs för att nå den fettprocent som man vill uppnå. Jag tycker det är viktigare att jobba med fettprocent än på själva vikten. Tidigare har jag ju räknat ut fettprocenten med hjälp av måtten på måttbandet även det kan jag göra med mitt program men nu blir det med kaliper på de jag träffar face to face. Ska köpa en blodtrycksmätare oxå även de värdena kan jag lägga in och jag anser att de är viktiga i det stora hela för att se om en rejält överviktig når andra resultat i sin hälsa än just bara viktnedgång. Allt för många fokuserar sig bara på nedgången men jag anser hälsan i helhet ska stå i fokus.


Efter några timmar till fots måste jag ovilligt erkänna att vi åt pizza till middag. Hade lovat Mimosa att vi skulle göra det så man får hålla det man lovar. Dessutom var hon superduktig på simskolan idag även om hon vägrar ta order från någon som säger vad man ska göra. Armtagen gör hon baklänges men annars är de rätt, bentagen kan hon men inte när simförken vill se. Fast hon simmade en liten bit helt själv idag. Men nu är det både bröstsin, crawl och fjäril på schemat även om det bara är på leknivå. Lite besviken är jag på planeringen för Lowas åldersgrupp. Jag är ju gammal räv i branschen och är van att man hela tiden har uppföljning på de övningar man arbetat med tidigare lektioner. Som att simma med armringar, flytkorvar etc men här gör man de ten lektion sedan tas de tinte fram fler gånger. Lowa fixade korvarna jättebra men nu har hon inte chansen att fortsätta utvecklas med dem utan hänger på pappa. Men vi går den här kursen sedan blir det egen simmning i fortsättningen jag är ju utbildad och klarar det bättre själv. De tär ju inte så mycket gruppkänsla iaf. Mimosa ska börja på barngympa på Granbacka till hösten när de drar igång grupp på lördagar för bar 4-6 år så då blir det mer gruppkänsla sedan tar vi söndagar och åker och badar eller nått sånt.

Nu ska jag lägga mig på spikmattan och slappa

Inga kommentarer: