2013/09/07

Funderar


Som utbildad inom kost och hälsa vill man hålla sig ganska öppen för allt nytt som kommer i dietväg. Nu tror jag ju inte på snabba lösningar och jag tror inte man kan få en hälsosam livsstil utan både rätt kost och motion. Nu behöver man inte vara galen som mig som loggar allt i mat och träningsväg men det är enda sätter för mig att inte falla i dåligt mönster. 

Har skrivit tidigare om mina funderingar över 5:2 dieten och funderar lite till på vad grundaren till den svarade i en artikel i Aftonbladet häromdagen. Han sa man kunde träna på 500 kalorier de dagarna man hade fasta. Min fråga är då vad kan man träna? Skulle man som jag ha en fastedag när jag bränner av 2000 kalorier på att hålla pass äta 500 kalorier den dagen eller dagen efter skulle jag nog döda någon. Spelar ingen roll om jag baserar det på protein min kropp kräver massor av mat och energi till alla mina timmars träning i veckan . Ok jag kan köpa att någon som sitter stilla hela dagarna klarar dieten men någon som ska va trevlig mot arbetskamrater, familj, vänner och orka träna på det så blir nog dippen under fastedagarna väldigt svåra att hålla.

Vill visa hur en vecka i kaloriväg ser ut för mig
Som ni ser ligger jag under de flesta dagarna väldigt lågt i kalorier men det här är när man räknat bort dagens träning . Maten kan många dagar ligga på över 3000 kalorier men det som finns kvar efter träning är viktigt att titta på tycker jag. Kroppen behöver ungefär 1200 kalorier för sitt balsals behov. För att du ska orka andas, kliva upp ur sängen, va snäll mot respektive etc. För att du sedan ska orka arbeta eller iaf ta dig till jobbet krävs ytterligare ca 500 kalorier och vill du på det leka med barnen, ha sex, fixa hemma ja då krävs det kanske 300 till. Men vill du dessutom träna och träna för att få resultat inte bara för att ha ett gymkort och gå in och hålla dig i bekvämlighetszon så kan du ju tänka dig vad som händer i kroppen när du bränner bort 500-1000 kalorier på en träningskväll. Något av ovanstående kommer få försakas eller bli halvdant för att energin inte finns. 

Därför undrar jag om det inte är sundare med en 5:2 diet som baseras på vad man har kvar efter träning? Det konceptet kan jag köpa och visst har alla olika mål och vill man bara sitta still och gå ner i vikt kan man säkert leva på 500 kalorier men vill du ha en sund livsstil som vinst av ditt slit så ät för fan

Inga kommentarer: