2013/09/08

Stolt mamma (och dagbarnvårdare)

Idag sprang tjejerna Pribs Daniels lopp i Hagaparken. I jakten på medaljen kämpade de på så bra att man blir så stolt och kompisandan va det inget fel på när tjejerna höll ihop med sina kompisar i loppet . Lowa sprang 800 m och Mimosa 1600 m , bra jobbat tjejer mamma är stolt
På varv två är man trött


Höll ett långt härligt Bokwapass idag och de är så grymma de som deltar. Så kul när vi öser på. Nya remixes ska övas in så de kan ösas på men vi tar det lugnt i starten .

När jag kom hem beslutade jag mig för att skriva ett brev till en av de politiker som beslutat i frågan om våra öppettider.

Hej Arion

Mitt namn är Veronica Havsstierna och jag driver en pedagogisk omsorg uppe i Huvudsta. Jag kan dessvärre inte vara med på mötet ni kallat till men vill gärna skicka min syn på det beslut som tagits angående våra öppettider bl.a. och hur det skulle drabba mig. 

Idag har jag öppet 06-17 men i regel kommer inget van före 07:15. Det betyder inte att jag börjar arbeta när första barnet kommer utan jag börjar dagen med att laga dagens lunch som jag inte kan göra när jag har barn på plats. Sedan rullar barnen in fram till ca 8:30 då vi går iväg för vår förmiddagsaktivitet i någon park, skog etc. Men först skall alla barn kläs på vilket är smidigt på sommaren men sällan på vintern. Ibland behöver vi dra barnvagn med 4 små i vilket väger tungt så stark måste man vara för att ta sig fram i snömodd och annat. Allt ska ju sedan av och hängas när det är blött det tar sin tid det med

 Runt 11-11:30 kommer vi hem igen och då skall barnen kläs av, alla toabesök, blöjbyten etc innan det sista inför lunchen skall göras klar. Men förhoppning om att man fått sitta stilla och tuggat sin mat i 5 minuter skall alla barnen hjälpas med servering och allt som hör till en lunch. 

När vi sedan ätit klart och alla barn sanerats rena, återigen toabesök och ev blöjbyten skall köket fixas. Då är de minsta väldigt trötta som skall läggas för vila men får vänta så köket hjälpligt kan fixas. Sängar bäddas upp och i den bästa av världar behöver jag bara lägga barnen så sover de men i regel behöver jag vara med de små en kvart innan de kommit till ro. Under den tiden måste de äldre roa sig själva vilket kräver tillsyn från mig som måste gå ifrån de minsta och hjälpa dem med olika saker samtidigt som jag försöker få de små till ro. 

När de minsta somnat tar man hand av det sista i köket och försöker hinna med toapaus utan barn som står på en men det händer otroligt sällan. Sedan skall de äldre aktiveras medan de minsta sover då skall läsas, pysslas etc innan det åter är dags att väcka de små och fixa med mellanmål och samma visa som med lunchen sitter man still i 5 minuter och får äta är det rekord. Under den här tiden jag arbetat har jag hunnit gå på toaletten kanske två gånger ingen gång med stängd dörr eller utan barn som står med mig. Jag har inte heller fått sätta mig i lugn och ro för att andas, blunda eller vila fötterna en stund den tiden finns inte. Så när mellanmålet är avdukat, barnen rena och leksaker bortplockade är det dags för alla toabesök och blöjbyten igen innan det är dags att gå ut igen. 

Barnen skall kläs igen efter årstid och ut och leka. Återigen står man hela em framtill sista barnet går hem vid 17. 

Som du ser är detta ett nonstop arbete, inga raster, ingen lunch där man kan sitta och äta i eget tempo oavbrutet. Inga ensamma toabesök etc men i gengäld får man massor av kärlek av barnen som gör jobbet värt varenda minut på fötterna.

Men låt mig ändra på scenariot lite där jag pga familjer som behöver ha tillsyn till 18 vad händer då? Antigen arbetar jag själv alla dessa dagar till kl 18 vilket inte min familj skulle uppskatta då jag aldrig kan gå på några föräldramöten, utvecklingsamtal, läkarbesök , träna eller något annat som har med fritid att göra. Någon gång skall även hemmet städas, mat skall inhandlas etc detta måste göras på tiden utanför öppettiderna. Jag skulle inte få någon fritid eller familjen skulle inte få en närvarande förälder . Låt oss säga att jag delar de sena tiderna med kollegorna då skulle jag kanske behöva arbeta till 18 vissa dagar fast jag kanske inte ens har egna barn i gruppen som behöver tillsyn utan endast någon annans barn. Låt mig berätta hur en em skulle se ut om jag skulle behöva lämna ett av barnen till någon annan som ska ta hand om barnen som går till 18. Kan börja med att säga att jag inte känner mig trygg att lämna till vilken kollega som helst utan de tänkbara finns ca 2 km bort. Efter mellanmålet skall då barnen kläs på och gå dessa två km och lämna kl 18 barnet till en för dem ganska okänd dagmamma. Sedan skall vi skynda tillbaka för att hinna innan de barn som går hem före kl 17 skall hämtas. Det blir väldigt trötta barn som kommer tillbaka och skall hinna ha någon som helst lek på em. Tänk då om det är vinter och snöstorm. Men jag kan ju välja att själv arbeta varje tillfälle till 18 men då är vi ju tillbaka till det där med att man faktiskt har en familj som inte vill att deras hem är en arbetsplats hela tiden och inte en bostad. Hemmet är redan idag mer arbetsplats än en bostad.

Säg även att vi hyr en lokal tillsammans för de sena öppetgående barnen där vi på rullande schema turas om att öppna och stänga för de som kommer tidigt alt sent. Då skulle jag kanske behöva öppna kl 6:30 och mina familjer behöva ta sig till denna plats som kanske inte alls ligger i vårt närområde vilket medför att dessa barn skulle behöva lämnas tidigare än vanligt då deras föräldrar kanske inte har bil och måste sedan ta sig vidare till arbetet . Samma sak gäller på em om jag skulle behöva arbeta sent i denna lokal familjerna skulle behöva ta sig dit för att sedan ta sig långt hem. Sedan undrar jag hur många barn skulle jag få ha samtidigt ? Rent ansvarsmässigt? Fler än jag har tillstånd för idag? Det kan ju vara så att jag blir ensam med 10 ettårigar det fungerar ju inte . Vem skall betala för den lokal som skulle behövas ? Skulle vi få extra pengar för att betala hyran ? Vem skall stå ansvarig för brand etc i denna lokal som måste vara godkänd för allt som gäller om man har verksamhet i lokal? 

Det är väldigt många saker jag funderar på. Skulle någon vilja lämna sitt barn till en dagbarnvårdare som arbetat i flera veckor mellan 06:30-18 och som dessutom inte får stänga för semester. För skulle vi stänga får vi vite vilket gör att vi måste arbeta under hela året om vi nu inte går ihop oss och trixar. Men samtidigt är det rättvist att jag eller någon av mina kollegor skall arbeta när vi kanske inte har barn från egna verksamheter för att vi planerat ett rullande sommarschema? Är det rätt att familjerna skall åka runt med sina barn hit och dit olika veckor för att lämna barnen till personer de knapp känner bara för att de har rätt att välja vilja veckor de själva vill ha semester?

Arbetar vi inte tillräckligt idag? Hur många andra yrkesgrupper ska arbeta alla dessa timmar utan raster året runt och försaka sina egna familjer, fritid och hälsa på bekostnad av att familjerna ska ha valmöjlighet?

Vi är idag flexibla med våra familjer, man ger och tar och det händer att barn stannar långt efter kl 18 vissa dagar. Men låt oss själva styra våra verksamheter vi kommer inte orka med att arbeta enl era påhitt. 

Ni är mer än gärna välkomna att gå dubbelt med mig under en vecka och utföra mitt arbete för det låter ju som att vi har all energi i världen och går på batterier, aldrig är sjuka eller har sjuka barn . Vi är redan trötta som det är när dagen är slut för våra ben, ögon och hjärnor får ingen paus.Så ta gärna till dig det jag skrivit och jag kommer dela detta med mina kollegor och föra det vidare.

Med vänlig hälsning,

Veronica Havsstierna, Stolt dagbarnvårdare 
 

I morgon ska jag posta det och det ska spridas så folk får veta hur vi faktiskt jobbar. Älskar mitt jobb men när vi själva inte får styra över våra företag utan ska arbeta alla dessa timmar per vecka om någon vill ha dessa tider då är det inte kul  längre . Vi får inte neka om någon önskar att ha dem då får vi vite och det har man ju inte råd med och andras barn kommer aldrig gå före mina egna man offrar mycket nog när man arbetar så här men man vinner väldigt mycket oxå. Iaf om man själv får styra över sin verksamhet . Med de familjer jag har idag är det inga problem men man vågar inte fylla upp barngruppen med nya om de inte är lika bra.

Idag får ni inga bilder på kosten ligger långt under vad jag ska äta men i det totala för veckan är det ok

Inga kommentarer: