2009/03/02

Skulle du vilja ha sänkt lön för att skapa fler jobb?

Det är finanskris påstås det men jag känner inte så mycket av det inte mer än att räntan går ner och jag inte har lika mycket på lånen att betala. Men nu pratas det ganska mycket om att man planerar att sänka lönerna hos Metallarbetarna med upp till 20% för att skapa fler jobb.

Jag undrar hur det skulle skapa fler jobb, ok jag är inte korkad lägre löner skapar ett par tjänster till. Fast om man tänker ytterligare ett steg så kan lägre löner ge mer klirr i kassan till dirrarna som gärna roffar åt sig det de kan. Är det rimligt att sänka lönerna för hårt arbetande folk när direktörerna skulle kunna halvera sina löner och kanske skapa fler arbetstillfällen på bara deras lön? Kommer lönerna att höjas med de 20 % plus någon form av ränta när det vänder i konjunkturen?

Jag skulle inte gå med på den sänkningen om jag var i den sitsen att jag fick välja att gå ner i lön eller lämna jobbet. Man får troligtvis mer i A-kassa än man skulle få efter en lönesänkning och då skulle man kunna leta nytt jobb. Man har i de flesta yrken fått kämpa och slåss för sina löner och att då sänka för att inte vara säkra på att få en höjning plus lite extra när det vänder tror jag inte att så många skulle gå med på. Klart man känner för arbetskamrater som mister sina jobb och att man själv kanske skulle bli drabbad om det hände och man var i den branschen. På AB har de en undersökning som visar att folket inte vill sänka sin lön till förmån för kollegorna.

Inga kommentarer: