2008/12/11

Busschaufförer

Blir så förbannad på en del busschaufförer att man storknar. Idag skulle jag med småttingarna till Hagalunds Kyrkan på Advents samling med sång och klev på bussen som vanligt. Då säger busschauffören att vi var tvungna att ha gruppkort och betala för barnen! Ö men hallå alla barnen är under 7 år det finns ingen taxa för dem om de åker med vuxen som har giltig biljett. Biljetten i det här fallet är ju att vi åker med barnvagn och det är gratis här i Stockholm. Och han menar på att man bara får ha barn med sig så har man syskon eller tvillingar får man alltså inte åka med bussen utan att ha gruppkort eller betala för ungarna. Sa till honom att om jag ville åka med alla mina barn så skulle jag få betala för dem.

Jag säger till honom att det är så enl SL´s regler och jag kan minsann betala om det ska vara så. Och att bråka med en höggravid kvinna som just kånkat upp en vagn på bussen och sett till att 6 andra barn sitter säkert och som dessutom inte ätit riktig mat på hela veckan är förenat med livsfara. Han vågade inte ta betalt fast att jag nästan tryckte upp förköpshäftet i ansiktet på honom.

Så här säger bestämmelserna

Det är billigt att ta med barn när du reser med SL-trafiken.

Barn som är under 7 år får åka med utan kostnad när de reser med en annan person som har en giltig biljett. Du får ta med dig hur många barn som helst under 7 år.


Blir så förbannad!

Ok ska inte reta upp mig för mycket ska va leverprover idag så jag får tänka bra tankar hela tiden. Det var iaf trevligt i kyrkan även om jag inte tror på det hela. Mycket prat om julklappar och faktiskt tomten. Trodde det var förbjudet med tomten i kyrkan men det gäller kanske bara tomtenissarna som är satans påfund. Men skulle tomten vara en steril gammal man som inte har en tomtemor att föra nissar med isf? Hmm tål att funderas på men i kyrkan pratades det om att det var tomten som kom med julklapparna nu men att det var tre vise män som gjorde det när Jesus föddes. Sedan sjöng vi massa sånger som jag inte kunde texten på :P hade väl hört dem men inte så mycket mer. Jo Nu tändas tusen juleljus kunde jag ju utan och innan efter att ha sjungit i kör i 7 år så borde man ju kunna den.

Ska baka lussebullar ikväll så det finns i morgon till lucia fikat. På dagiset här bredvid har de tagit bort lucia firandet i år för det ligger på en lördag så då kan man inte fira på fredan :@ Hur märkligt är inte det? Kan man inte ha lucia med lussebullar typ varje dag hela december? Finns alltid en anledning till att dricka lite must och ha mys med barnen i pepparkaksklänningar :) De tär det som är det bästa med hela december.

Hoppas allt går bra på MVC idag, har gått upp 500 g på 3 veckor så det får jag väl vara nöjd med.

Inga kommentarer: