2013/01/24

Så nöjd mitt träningsschema!

Efter gårdagens pass borde kroppen vara helt slut men min kropp har en grym förmåga att återhämta sig snabbt och ladda om ny energi . Tror mycket beror på att jag tillgodoser min kropp med den förlust av vitaminer och mineraler den behöver efter hård träning. Många glömmer att fylla på annat än protein och tränar man hårt kommer man inte ifrån att kroppen behöver mycket extra mineraler och massor av B och D vitamin. De mängder som behövs när man ligger på 10-15 timmar ganska hård träning i veckan är lite svår att beskriva utan att visa men skulle jag visa mina lådor med kosttillskott uppdelade på olika tider på dygnet skulle ni nog idiotförklara mig. Allt noga uträknat för min kropp och min träning för maximal återhämtning och uppbyggnad. Och kom inte att säg att "vanlig" mat räcker för har ni koll på vad ni äter och framför allt det näringsinnehåll förutom de stora makromolekylerna fett, kolhydrater och protein? Kollar ni mineralerna som är så supeviktiga? Tror inte heller det men alla får tro på sitt jag tror på maximal uppbyggnad med höga mängder av rätt tillskott. Kommer inte gå in djupare på det här vad jag äter för som sagt det är anpassat efter mig och mitt behov.

Tillbaka till ämnet, energin va på topp inför mitt Zumba pass det enda som stör är en elak förhårdnad jag har under foten som blivit efter jag tagit bort en vårta för många år sedan och jag dansar ju barfota ( tränar allt barfota eller med fivefingers ) och nu känns förhårdnaden som om man trampar på en glasbit varje gång man trycker ner den i golvet . Lite jobbigt att göra som vanligt med stegen då när man vill dansa loss ordentligt. Kanske dags att leta upp en medicinskfotvård som vågar gå lös med en skalpell annars gör jag det själv. Blir galen

Men passet gick bra deltagarantalet är tillfredställande och jag hoppas de stannar även när nyårslöften börjar glömmas bort. Höll styrkepass och ett härligt spinningpass. Full rulle hela kvällen så nu är mina magmuskler helt slut ska bli så skönt med vilodag i morgon så man får vila magen inför lördagens styrkepass.

Efter en sån här kväll så får man unna sig lite salt mat, gillar inte salt mat annars avskyr när saker smakar av salt förmycket men efter den här kvällen behövs lite salt för att ladda om kroppen. Nu är jag ingen sån som bryr mig så mycket i att maten ska va tjusig den ska göra mig mätt i första hand sedan kan jag äta samma sak varje dag det är sak samma mat är tråkigt att hitta på även om jag gärna lagar mat men till mig själv ska det gå snabbt och mätta efter träning. Ja innan oxå förstås laddar med massor av mat på dagen inför mina långkvällar.



Kalkonbacon med burgardressing inte direkt hälsokost men så där lagom gott någon gång ibland.

Idag bakade jag nya proteinkakaor, gjorde dem med blåbär/yoghurt protein, lite kokosmjölk i och lite extra vanilj. Blev 13 st och jag är nöjd med näringsinnehållet passar bra till mellanmål med ett protein innehåll på 20 g per st och både fett och kolhydrater under 6% st. Receptet kommer här labbs gärna lite med olika protein

Proteinbar 16 st
5 ägg
1 dl mjölk (funkar även med vatten)
270g Vassleprotein Choklad
10g Kakao
5 dl müsli (alternativt havregryn/rågflingor) quinoa müsli


Blanda ägg och vatten, blanda därefter i Proteinpulvret och kakao, och därefter müslin, lite i taget. Fördela smeten i två avlånga formar klädda med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 5 minuter. Sänk därefter till 150 grader och grädda ytterligare 5-10 minuter (jag gräddade längre...).
Akta så att de inte gräddas för länge

Kalorier per bit ca 145,96
Protein per bit ca 17,78
Fett per bit ca 2,69
Kolhydrater per bit ca 11,90




Blåbär yoghurt 13 bitar 65-75 g st

Som ovan men med sportgryn samt 50 g kokosmjölk i och vanilj från vaniljstång. Tänk på att det bara är på ett ungefär uträknat

Kalorier. Per st 137,46
Protein 20,66
Fett. 3,38
Kolhydrater 5,30

Jag gillar dem det är lite tuggmotstånd och jag la dem i frysen så man kan ta fram en i taget så de inte blir dåliga.

Dagens matlogg ligger lite på + men med tanke på min förbränning hamnar det bra iaf






Mycket protein idag det är bra minska musklerna få återhämta sig och byggas upp




Inte orolig att jag lider av brist på träning.

Som ni märker fokuserar jag bloggen nästan helt på kost, hälsa och träning nu inte så mycket om det privata även om det finns mycket man skulle kunna dela med sig av vad gäller barnen mm men jag hoppar över det ni får lite insyn där då och då.

Vet ju inte om det är fler än maken som läser så lämna gärna ett avtryck antingen här eller på Facebook så jag vet om det alls är någon som är intresserad

- Veronica

Inga kommentarer: