2009/02/26

Den perfekta människan

I Citytidningen iaf här i Stockholm men troligtvis i hela landet där den finns är det just nu en artikelserie om den perfekta människan och hur vi gör val när vi är gravida.

Man läser om allt hur man med genetik väljer ut det bästa embryot för att hjälpa ett syskon till att göra abort för att de tär fel kön på barnet. Jag funderar lite på vart jag står i hela debatten och jag vet ju vart jag står i fråga om abort. Är emot det om man inte p.g.a. sjukdom, våldtäkt eller barnets livsduglighet efter förlossningen är hotad men att göra abort för att barnet har fel kön anser jag sjukt.

Det är ok att vilja ha ett barn av visst kön, alla vet att jag önskade en dotter till men fick världens underbaraste lille son. Skulle jag valt abort för att jag fick veta att det var en pojke? ALDRIG I LIVET! Det underbaraste som går att skåda fick jag och jag älskar det lille livet så det gör ont i hjärtat att lämna bort honom till någon annan för bara en liten stund. Mina mamma instinkter att beskydda är enorma och att ens tänka tanken på att man skulle valt bort honom bara för att han har nått som hänger mellan benen det finns inte på min världskarta. Det borde vara lite mer krav på de som ska göra abort man ska tvingas till samtal om varför man väljer att göra det efter v 12 tycker jag annars kan man fan gott göra det före hur mycket betänketid kan man behöva? Men kön ska ALDRIG enligt mig vara en orsak att få göra abort men samtidigt ska man inte ta bort vår fria abort som vi har i detta land just p.g.a. våldtäkt etc. Fast fram till v 18 vette 17 om jag tycker man ska ha på sig tycker v 12 som i många andra länder räcker fast vad vet jag.

Skulle jag gjort abort om jag fick veta barnet hade någon sjukdom? Nä jag tror inte det, ok om det innebar att det skulle få ligga som en grönsak hela livet och det inte skulle kunna på något sätt kommunisera med omvärlden så skulle jag nog de tmen att göra det p.g.a Downs Syndrom eller liknande det skulle jag inte. Nä inte en chans att jag skulle göra det då. Man vill ju göra KUB test på alla barn snart och jag tycker det är lite att leka gud man behöver inte veta allt om sitt barn innan det är fött och jag tror att det finns de som gör abort i onödan för att det ligger inom en viss procent för att kunna ha DS eller liknande även om det inte har det. Men alla måste ju få ha sitt val och det måste ju få respekteras.

Sen har vi ju aspekten om man ska få skräddarsy sina barn. Ska man få välja kön, hårfärg etc via genetiska behandlingar hur man nu gör och sedan provrörsbefruktning? Ja varför inte det handlar ju inte om en redan befintlig människa eller embryo ska man ju kanske säga. Det som komma skall kommer ju bli älskat troligtvis på samma sätt som ett barn tillverkat på det normala sättet. Att man sedan kan göra ett syskon av ett visst kön som man dessutom ser till föds friskt och kan rädda livet på sitt sjuka syskon är helt ok för mig om familjen i övrigt vill ha fler barn så man inte anser att det är en reservdel man tillverkar. Alla barn har rätt att födas önskat och älskat.

Klurig men intressant debatt om detta tycker jag

1 kommentar:

Marie sa...

Spännande debatt. Fattar inte att folk kan göra abort pga fel kön. Jag skulle heller aldrig göra abort pga av mitt barn skulle ha downs syndrom de är ju världens coolaste människor. Däremot om jag visste att min barn inte skulle få ett drägligt liv.