2009/02/15

Mitt bröstmjölkfixarte


Har fått lite frågor om mitt te jag dricker med örter som jag blandar ihop. en del köper färdigt te på påse men jag gillar inte påsteer eftersom jag tycker det smakar påse om dem. Så jag blandar ju mitt eget te som främjar bildandet av bröstmjölk, hjälper matsmältningen både för mamma och barn men även stärker livmodern inför under och efter graviditet. Det måhända inte se så gott ut och smakar kanske inte så gott om man inte är van att dricka örtteer som är egenblandade.

Jag har förutom grönt te och Pau dárco som båda är renande och fulla med antioxidanter bla. Men så brukar jag ha i ringblomma ibland men även kanelstänger.

Anis – stimulerar matsmältning och mjölk- bildning, kramplösande, slemlösande vid hosta. Mot illamående, kolik, gaser och magknip.

Fänkål – stimulerar mjölkbildning, under- lättar matsmältningen. Lindrar kolik, gaser, magknip och halsbränna. Mot illamående.

Hallonblad – underlättar graviditet, förlossning och eftervärkar, stärker livmodern. Mot illamående.

Kummin – stimulerar mjölkbildningen. Mot gaser, förstoppning, kolik och magknip.

Lucern – mjölkbildande, förbättrar upptaget av kalcium och andra näringsämnen.

Mynta – mot gaser, stimulerar aptit och matsmältningen. Mot huvudvärk, lindrar kolik och gaser, kramplösande i mag-tarm-kanalen.

Nässla – stimulerar mjölkbildningen. Är smärtstillande och innehåller rikligt med järn, stimulerar blodbildningen vid anemi.

Och som sagt det ser lite grönsvart ut men jag gillar det. Har inte någon daggkåpa eller kamomill hemma just nu annars kan man blanda i det och fördelen med att göra sitt eget te är ju att man får den styrka man själv gillar och jag gillar starkt lite småbeskt te

Inga kommentarer: