2009/02/06

Måste bara snabbt blogga innan jag glömmer.

Kom just in och ungarna är genomblöta! Hatar det här vädret men det var inte det jag skulle blogga om.

Ska ställa mig och förbereda tzatziki till lunchen och kom på första gången jag åt det. Kommer ni ihåg första gången ni åt något som inte var traditionellt svenskt och inte var pizza? Jag är ju född 74 och på den tiden fanns det inte så mycket utländsk mat förutom då pizza som man inte åt så ofta utan de gånger man fick det så va det både spännande och exotiskt. Men när jag gick i 6an tror jag det var så hade vi FN vecka och fick pröva en massa olika maträtter från världens alla läder. Det roliga va att det var typ piroger och sånt och idag är det ju knappast nått exotiskt med en pirog, heja Gorbys ;) Ok men det jag kommer ihåg är den grekiska gurksalladen som det hette på den tiden och idag kallar vi det för tzatziki när vi fått modet att använda det utländska namnet till vår mat här i gamla Sweden.

Vad är ditt första minne av utländsk eller för den delen svensk mat om du flyttade hit? Tack och lov för den mångfald vi har av underbar mat idag med namn man knappt kan uttala men som ger oss smakupplevelser man inte glömmer.

Och BU med stort BU för de poliser som inte uppskattar vår mångfald utan beter sig som skit i det publika och på sin egen bevisfilm hur BUIGT är inte det? Hur BUIGT är det inte när de sedan går ut i tv och säger att poliser inte har det språkbruket när man faktiskt kan höra det lite då och då om man går bakom patrullerande poliser på stan. Har själv råkat ut för både en och annan polis under åren man hängde på Råsundas Norra stå (snart ett minne blott våga hata Swedbank Arena!)då det kom både en och annan groda ur polisernas munnar. Kom inte och säg att det språkbruket inte används vissa poliser mellan för det gör det inget att hymla om även om det är skit. Likväl som många kallar oss för svennejävlar etc det är lika illa, kan maninte bara respektera varandra? Såg fraktiskt en serie på Discovery om människans utveckling och hur människan såg ut idag och det hade kommit fram till att det inte vanns olika "raser" på människan utan att klimatet till stor del styrde över vår hudfärg (inget nytt visserligen) men även underhudsfett och längd etc. Men vi var alla lika i övrigt så fan kom inte och säg nått om att det finns olika "raser" på människor det är bara nått skit nasisterna fått för sig och de hatar vi ju.

Spårade ur lite nu måste jag göra den grekiska gurksalladen ;)

2 kommentarer:

Barbro sa...

Ja för din del fanns ju pizzan redan från början, men jag som är född -59 fick se den göra intåg i landet. Jag var med i ett scoutförbund och en gång hade vi bestämt att hela gruppen skulle åka in till stan och äta pizza istället för att ha en vanlig scoutträff i våra lokaler. Åkte då till pizzerian i stan - ja, det fanns nog bara en! Det var jättemärkvärdigt. I alla fall för mig för jag hade inte ätit det alls förut, till skillnad från några av de andra i gruppen som kände sig SÅÅ mycket mer världsvana än vi andra.
Det här måste ha varit när jag var typ 13-14 år, alltså början på 70-talet. Vad jag tyckte om maten minns jag däremot inte ett dyft av... men det har ju blivit en och annan pizza efter det också.

Men när jag 1979 var ute på bilsemester i Europa med pojkvännen, då kom vi till Italien och då tänkte vi passa på att äta pizza. Den måste ju vara ännu godare i just det land den kom ifrån, tänkte vi. Hm.... ingen av oss kunde ju italienska så på restaurangen beställde vi nåt som hette nåt med pizza. Och det var det säkert också men inte som vi var vana vid... vi fick nåt konstigt, det var tjock botten - panpizzorna hade ju inte hunnit hit ännu då, pizza = tunn botten var det som gällde. Dessutom fanns då inte tillstymmelse till tomat eller tomatsås, inte heller ost vad jag minns. Kommer bara ihåg att det var fisk på den. Kändes som att äta macka på vitt bröd med kokt torsk ungefär.... snacka om besviken.

Anonym sa...

Pizza! Det är mitt första minne av utländsk mat. Jag är född -63 och om jag inte minns fel hette första pizzerian jag gick på Mama Rosa och låg på Sveavägen. DET var exotiskt som bara den.
Minns också första hamburgaren som kom. Då var det Carrols:).