2009/02/04

Får säkert en massa skit nu

För en gångs skull säger en KD politiker något vettigt. Läs i AB . Det hela handlar om att föräldrar inte har råd att skicka med matsäck till ungarna i skolan. Jag är i regel emot att man ska betala extra avgifter för skolan men att ha matsäck/frukt med sig är en del av vardagen kan man tycka. Hur dyrt är det att dra ihop några pannkakor, ett par smörgåsar, pasta sallad med resterna från gårdagens middag etc. Vi har levt knapert och det kommande året lär inte bli kul med tanke på förra årets vinst som ska beskattas + f-skatten på drygt 13 000 som ska in varje månad det betyder runt en 30 000 i månaden i bara skatt som ska in så det gäller att prioritera. Och vi prioriterar bra mat och vår träning före allt annat. Innan jag blev med det här yrket så levde vi jävligt knapert, ett matkonto på 3000 kr för hela vår 6 persons familj i månaden, inga nöjen men vi klagade inte både jag och gubben älskar att laga mat och kan använda bra råvaror utan att känna att man lever knapert. Vi har aldrig riktigt låtit barnen få känna av bristen av pengar när de inte fanns utan man fick prioritera när det var saker som skulle betalas i skolan. Jag menar inte att alla ska göra som vi men man måste tänka ett steg till.

Man måste äta bra för att leva bra, men sånt som man faktiskt inte behöver för att överleva som godis, cigaretter, alkohol, biobesök, krogliv etc etc det får man stå över. Nu varken röker jag eller dricker alkohol så det är ju inga problem för mig och jag kan förstå de som har svårt att avstå men att komma och säga att man inte har råd att skicka med ungarna matsäck till skolan någon gång i månaden och frukt kanske varje dag vilket borde vara en självklarhet för alla barn att få ha med sig till skolan att äta under en rast för att hålla stabilt blodsocker det håller inte för mig. Man måste försaka saker i livet och har man laster som kostar får man antingen dra ner på dem eller sluta helt.

På nått jävla sätt har de som gnäller och klagar alltid råd med en massa annat skit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig!! Även om vi är många så finns det alltid nåt man kan ha i matsäcken..... Det gäller att prioritera som du säger.
Nu dricker inte vi heller och har inga dyra nöjen utan äter hellre bra och gott istället:-)

Unknown sa...

Barnen är alltid viktigare än alla andra utsvävningar man gör ju ett val när man skaffar barn