2009/02/23

Olika bud från BVC

I AB idag kan man läsa hur många får olika bud från de som arbetar på BVC och att det egentligen inte finns något helt 100 % rätt eller fel. Jag kommer ihåg när jag fick mitt första barn Maria det var 1994 och jag hade ett jättebra BVC den första veckan med en intresserad sköterska. Men vips hade vi fått ett erbjudande om fast konstrakt på lgh eftersom det var rivningskontrakt i huset vi bodde i då. Efter flytten fick vi en katastrofalt usel sköterska. Alla fick olika svar på samma frågor fast att man stod bredvid varandra. Tillslut blev hon avstängd vad jag vet men när Freja föddes böt vi till ett BVC längre bort i kommunen till en kanonsköterska som sedan flyttade till Solna (är tyvärr inte kvar här längre) men med hennes flytt så kom den usla sköterskan till det här BVC´t för nu var hon åter i tjänst efter ett par års avstängning. Tack och lov var det typ bara 2 års kollen eller nått sånt vi behövde göra med henne.

När det sedan blev dags för barn i det här äktenskapet hade vi flyttat till Solna och med facit hur usel MVC de har här så var ju förhoppningarna på BVC inte så stora. Och jag måste säga det var tur man hade barn sedan tidigare annars hade det varit katastrof. Mimosa som var född i v 29+4 och dessutom tvilling fast Alva dog hade ju legat på neo i typ 6 veckor och sedan haft hemsjukvård tills hon var fullgången var ju lite annorlunda än när man bara har ett "normalt" barn. Neo hade bjudit in sköterskan som självklart inte tog sig tid att komma på besök, hon erkände hon inte kunde nått om prematurer och samma sak sa läkaren där. Jag visste ju bättre än de hur det skulle vara ansåg de. Suck, ännu ett skitställe helt otroligt samlar de sånna som inte kan ett smäck på just BVC? Med Lowa gick vi ju inte så ofta för det var ju ingen ide man fick inte ut så mycket av det. Efter ett läkarbeskök då läkaren undersökte Lowas underliv enl lite för länge beslutade jag att nu fan får det vara nog.

När vi senare började jobba på nytt barn så hade vi fått tips på ett annat BVC (Kronan i Sundbyberg), de skulle vara superbra så efter Mimosas 4 årskontroll skulle vi byta beslutade vi. Alla som hängt med ett tag i bloggen vet ju hur envis Mimosa var under den perioden och att Solnas BVC släppte igenom henne utan att hon utfört en enda grej som skulle göras. Vi visste ju att hon såg och hörde ansåg de. Men se när vi bytte så var det andra bud. En ny kanonbra tjej, välkomnade oss med kramar och värme. Mimosa visserligen lika envis men de gav inte med sig och flera försök och besök på sjukhus för att slutföra så gick hon igenom. 5 årskontrollen förra veckan gick fläckfritt och vi har helt enkelt fått en superbra sköterska den här gången. Är så nöjd och barnen älskar henne.

Men är det så att avfallet hamnar på BVC om de inte kommer till ett privat alternativ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tråkigt när det blir så med bvc. Vi har haft turen att få helt underbara bvc sköterskor dem tre gånger vi har bytt. Däremot en läkare har vi haft som inte är klok för fem öre. Men där har jag sagt till att henne går jag inte till med mina barn. Så henne slipper vi nu, vi får gå till en annan som är jätte bra.

Unknown sa...

Hoppas de inser hur viktigt det är för föräldrarna att det finns kompetent personal på alla platser även på BVC

Anonym sa...

Hej! Jag ska i dagarna (på andra sidan v.40 nu) bli mamma för första gången och ska nu välja BVC. Blev förskräckt när jag upptäckte att samtliga BVC som fanns tidigare i Solna har slagits ihop till en enda som heter Familjens hus och ligger i Solna centrum. Funderar nu kring om verksamheten kan fungera så bra om tidigare fem olika BVC har slagits ihop till en enda. Någon som har erfarnehet av den nya BVC Solna? Kanske bäst att leta efter en annan närliggande BVC som inte har genomgått en sån omorganisation...

Anonym sa...

Ledsen blir man av ditt inlägg!!! Jag har en fantastisk BVC sköterska på Solna BVC. Dra inte alla över en kant!!! Ibland handlar det om personkemi, inte över om organisation!!