2009/02/26

Olika sätt att tvätta

Jag har det bra, tror jag iaf för gubben har tagit över tvättandet i vår familj det senaste året. Fast jag funderar ofta på hur bra det är egentligen för hur jobbigt är det att gå ner till tvättstugasn, pula in tvätten utan att sortera, in med det i tumlaren och sedna återigen pula ner de ti tvättkorgen så att frun får vika och sortera det hemma? Ibland kommer det hem vikt men oftast så har gubben tagit en ledig tid och det är kinkigt om tid med torkning och då är han för uppstressad för att palla med att vika. Det gör ju att jag får hela jobbet.

Nu vet jag att kvinnor är perfektionister (fast jag är inte en pedant kvinna det går fasiken inte i vårt hem att vara det) men däremot vill jag ha saker gjort på mitt sätt och därför står jag ut med hans sätt att tvätta och är tacksam över att han gör det.

Fast såhär tvättar jag

Sorterar tvätten efter färger någolunda men inte efter temp tror det bara är bluff med temp i en normal familj som har mer slit och släng kläder än fina material som vi inte ens kan uttala. Jag bryr mig inte om jag får köra fler maskiner det lönar sig med torktiden eftersom det inte blir så fullt och det inte blir så skrynkligt.

Sedan sorterar jag vad som ska hängas i torkskåpet, jag sträcker ut armar på stockat och drar i jeansen ben. Skakar ut bakhanddukarna och viker dem på 3 sedan får de hängtorka så. Resten tumlas, lakan manglas och handdukar viks på 3 så de passar i skåp och hyllor. Det som behövs strykas stryks och vi har inte så mycket som ska strykas. Allt sorteras efter ägare till kläder. Dock har Mimosa och Lowa samma kläder numera så de har tröjor och byxor och sånt i samma lådor så nu är det lätt att sortera.

Så här tvättar gubben om ni inte redan utläst det här uppe

Pular in tvättmaskinen tills den brister, sortera efter färger finns inte och tur är väl att jag gillar begagnatmarknaden för miljöns skull och för att man redan ska få borttvättade kemikalier ur kläderna för inget färgar längre. Vissa saker hängs i torkskåpet men han är dålig på att hänga mina stockade tröjor :@ jag är ju inte så smal ännu att jag kan ha stl S :( . Resten pulas in i en överfull tumlare och sedan ner i korgen igen. Gissa om det är skrynkligt när det kommer hem om man inte viker det inom 5 minuter.

Men jag klagar inte (inte för mycket iaf) för då får jag ju göra det själv.

Igår hade jag dessutom en arg unge med mig när det skulle manglas.
La honom i ett varmt nytumlat lakan så somnade han

Idag bakas det surdegsbröd och om någom vill ha lite grundsats så hör av dig för här finns massor av fördig sats i kylen nu som växer och puttrar





Dagens sötnos

Inga kommentarer: