2009/02/07

Fan ta bolag som snor pengar av ovetande barn

Frejas kontantkort laddades med totalt 300 kr för två veckor sedan. Jag laddade med 150 och hennes pappa med lika mycket. Sen dras månadsavgiften för gratis sms på 99 kr och det dröjer inte många dagar förrän hon säger att hon inte har några pengar kvar på sitt kort! Blir väldigt fundersam för inte ens hon kan ringa upp så mycket pengar på så kort tid framförallt när hon säger att hon inte ringt till någon.

Jag ringer Telia på 90 200 och får prata med en otrevlig tjej som inte alls ville lämna ut någon information och m,enade på att det var massor av samtal till nummerupplysningen men vägrade ge mer info om det. Va skitsurig och sa att hon inte ville prata med mig om det utan att jag fick gå till en Telia butik och lgeitimera mig som Frejas mamma för att få någon info.

Så idag när vi varit på Örtagubben och köpt örter så gick vi till Teliabutiken på Kungsgatan där vi fick hjälp av en trevlig kille. Han kollade upp vart pengarna gått och hur vi skulle stoppa det. Tydligen så är det något bolag som skickar ut reklam med lockerbjudanden och svarar man på det får man betala mellan 15-30 kr per sms som man tar emot. Hur fan kan man få skicka ut något sådant till barn? Hade han inte hjälpt till och sökt svar på ett forum hade vi inte fått veta överhuvudtaget hur det skulle stoppas. Det var inte ens till nummer upplysningen som det var ringt utan det var det här bolaget. Men nu har vi fått en bekräftelse från numret att det är avbeställt så fan om det dras 200 spänn på hennes mobil på 2 veckor igen det är inte hållbart. Det borde vara straffbart att skicka den typen av reklam till barn. Kontantkortet är registrerat på hennes namn så det är ju knutet till hennes personnummer med hennes ålder.

Fan ta dem som lurar barn!

4 kommentarer:

Barbro sa...

Hade nåt liknande med Olas mobil för nåt år sen. Fattade inte vart hans pengar tog vägen.... ringde comviq och fick svar, då hade han fått ladda hem en ringsignal och tydligen hade man därmed ingått nåt avtal att ta emot reklam-sms från dem - tror det var Jamba men kan ha vart nåt annat - och varje mottaget sms kostade typ 25 spänn.

Gissa om jag gick i taket.... det var inte lätt att avbeställa det precis!! Tog evigheter innan jag hittade hur man skulle göra...

Unknown sa...

Sjukt att barn får ingå avtal

Barbro sa...

Det får de inte. I mitt fall står telefonen på mig så då är det ju förklarligt men att utsätta Freja är helt fel.
Är man under 16 får man inte ingå avtal. Om det görs ändå, om barn köper eller beställer något t ex så har föräldrarna rätt att häva det. Så här har du all rätt att häva det hela, eftersom de dragit pengar utan förmyndares medgivande borde de även betala tillbaka. Stå på dig!

Unknown sa...

Jag vet inte vilket företag det är Telia är väldigt förtegna om allt