2008/08/21

Det är hit våra licenspengar går


Undrar vilken dagisgrupp som fick uppdraget att göra SVT´s nya grafiska loggor. Har alltid funderat på hur många miljoner det måste kosta för att byta färg på en logga. Kolla bara på när Posten gjorde det, de skiftade bara ordning på färgerna inte mer och det tog väl ett år att klura ut för någon välbetald konsult när vilken idiot som helst kunde gjort det gratis på 2 minuter.

Så nu vill SVT inte avslöja hur mycket det kostar att göra denna grafiska design men vi ska betala för det...fy f**.... Programmen förutom Barnkanalens håller usel kvalitet. Någon gång kan man se något som typ Barnmorskorna eller liknande men resten är ju bara crap.

Hur mycket skulle du ta betalt för att klura ut denna grafik? Och hur lång tid skulle det ta dig? Man kanske skulle bli grafisk designer det verkar ju inte så jäkla klurigt

2 kommentarer:

Junior sa...

Anledningen att de inte vill berätta hur mycket det kostar är att de inte vill att folk ska vara medvetna om att svenska folket betalar någonstanns mellan 4-6 miljarder svenska kroor för att få SVT1, SVT2, Barnkanalen, Kunskapskanalen, UR, SVT24 samt P1 tom P4.
Som en parantes kan man då nämna att det är mer än vad TV4, ViaSat, och övriga svenska aktörer på TV och radiomarknaden omsätter.

johan sa...

Det du (med många flera) inte förstår är att framtagning av grafiska profiler må se simpelt ut när man väl ser slutresultatet, men den bakomliggande processen som sådan pågår ofta i åtskilliga månader. Tänker inte beskriva en sådan designprocess, men den är omfattande.

Självklart -vem som helst hade kunnat göra dessa logotyper när man väl sitter med facit i hand.
Skulle jag veta exakt hur man tillverkar botemedel mot cancer hade det ju inte tagit många minuter att göra det? Samma sak gäller här.

Bara för att det SER enkelt ut behöver det inte betyda att det ÄR det..
Håller dock med om att nya profilen inte blev särskilt lyckad.