2009/11/04

Nä fy vi gick in

Idag är huvudet tyngre än bly och näsan rinner floder. Vill egentligen bara sova men jobbet sköter sig ju inte helt själv så det är bara att bita ihop. Mimosa fick faktiskt stanna hemma idag för jag orkar inte gå fram och tillbaka och lämna/hämta idag. Tiden mellan får ju spenderas stående utomhus och idag pallar jag inte det måste få vara hemma i värmen. Släpade ut inte helt villiga barn när Sune ville ut men fy vad det blåser, det är skitkallt och små små snöflingor i luften. BURR. De var inte svårövertalade att gå in efter en stund. Viggo är ju pigg som en lärka så det är svårt att få honom att ligga ner i vagnen för att inte bli bortblåst.

Viggo är en riktig kämpe just nu försöker han lära sig att stå utan att hålla i sig och det blir ju lite blandade resultat. Men några sekunder står han där och ibland kan han klappa händerna samtidigt. Duktig kille han kanske inte blir så mycket senare än sina systrar iaf. Nu kan han säga Titta, där, lampa, tack, hej och häst. Mamma och pappa säger han lite då och då men inte så ofta han ser oss väl så mycket att det räcker med det. Mammig är han som attans blir som galen om jag kommer hem och inte tar honom på en gång. Kramar sig fast och gosar massor, en riktig myskille som älskar alla och alltid är glad. Och ja han har faktiskt bestick även om det inte syns på bilderna ;) Men jag tycker inte man ska mata små barn utan att de ska äta själva även om det blir kladdigt. Finns inget värre än när man får sitta och mata barn fast de borde äta själva med tanke på deras ålder. Kladdet gör mig inget man klär av dem tröjor och sedan sanerar man när det är klart. Resultat barn som vid 1 års ålder klarar av att inta sina egna måltider. Självklart få ju de som vill slippa kladd mata sina barn och visst stödmatar jag lite om det mesta hamnar i Sunes mun istället för Viggos men han äter i sig allt själv och blir mätt och slipper bli frustrerad över att inte få göra det själv. Många föräldrar gör nog lite för mycket för de små på gott och ont nu för tiden för att det ska gå snabbt och smidigt men jag har ju ingen brådska någonstans. Han är ju dessutom en fena att gå på pottan vilket inte många 9 månaders är inte 2 åringar heller för den delen. Så ju mer han får göra själv desto tidigare lär han sig det har varit samma för alla mina barn. Men självklart har han bestick får väl fota dem med men det förstör ju lite av charmen av bilden. Just nu vill ha vänta tallriken över hela ansiktet och riktigt slicka ur allt som finns kvar i den men ett bad i diskhon fungerar att rengöra honom snabbt och lätt.

Har lovar barnen att vi ska baka pizza till lunch idag. Ska dra nått över huvudet så jag inte snorar i degen men oandra sidan så är de ju knappast mindre snorig än vad jag är. Maria blev återigen hemskickaf från skolan hon är dyngförkyld men har så mycket frånvaro att betygen lär stå på IG hela vägen om det inte blir bättre. Hoppas iaf vårterminen är mer skonsam för henne så det blir minst G i alla ämnen hon är ju en VG (MVG) tjej så sjukorna hon fått dra runt på, pojkvännens boende problem som nu är löst och sitt eget skit har ju som sagt gjort terminens skola lidande :( Men man ska aldrig ge upp en termin kvar.

Har vara 2 dagbarn idag resten lediga så det passade ju bra med en soft dag.

Inga kommentarer: