2015/03/29

Måste man vara en förebild?

Nu tänker jag inte mot sina barn då utan emot andra man inte känner eller på något sätt har en relation till. Måste man det? Får ofta höra hur jag inspirerar andra med min träning och hur jag lever och det är ju självklart kul att jag kan få andra att vilja förändra sitt liv till det bättre . Men vad är det för press det sätter på mig egentligen med allt jag måste avstå för att vara den okändes förebild? Som när jag spårar ur vilket händer ganska ofta på helgerna och jag bara vill äta massor av godis och äta korv med bröd till frukost tillexenpel hur är då den okändes syn på mig? Att jag lever fel eller att jag är mänsklig?

Det händer att jag får kommentaren "Vad skönt att du är mänsklig " när de får veta att även jag äter godis, pizza eller tar en öl någon gång då och då och varför ska jag inte kunna göra det? Har jag ansvar att leva upp till för någon jag inte känner för att denne utnämnt mig till dennes förebild? Är det mitt problem om den spårar ur för att jag inte skött mig en period och ökat något kilo? Ska jag själv behöva ha ångest för att jag inte vill tänka på vikten under en period och låta mig öka några kilon fast att jag tränar på samma sätt? Är det priset för att vara någons förebild? 

Ska jag behöva försvara varför magen sväller över kanten då och då och behöva förklara att jag just nu inte har lust att räkna kalorier och tänka på min vikt och oftast då försvara detta inför någon som är i betydligt sämre form än mig och lever betydligt sämre . 

Missförstå mig rätt jag vill inspirera dig och andra att komma vidare i din träning men med det inte sagt att du för mig behöver vara smal som en sticka eller leva sunt till hundra procent. För det är något helt annat för mig även om kost och träning går hand i hand så vill jag inte vara din förebild vad gäller kosten men gärna vad gäller träningen . För mig är det olika saker där det ena inte utesluter det andra men jag är jäkligt tråkig vad gäller mat och kan leva på ägg liksom . Men om jag är din förebild och inspiration att ta steget vidare till tyngre vikter, ett extra träningspass per vecka , att pröva springa ett lopp eller våga testa att kliva in på ett gym då vill jag vara din förebild . Men om det krävs att jag ska behöva leva sunt fullt ut, ha noll i fettprocent och inte göra några som helst intag av halvfabrikat eller besök på MCD då vill jag inte vara med längre.

Men är jag din förebild just för att jag är människa som älskar att träna och inspirera andra till detta, att jag får äta och se ut hur fan jag vill just då utan att du dömer mig för det och att jag är just så som jag är med alla skavanker så är jag med helt klart. 

Inga kommentarer: