2009/06/12

Presenter till lärare etc...

AB diskuteras det om man ska ge lärare, förskolepersonal och liknande presenter vid avslutningarna. Har ju stått inför det många gånger när ungarna haft avslutningar på dagis och skolan och det har varierat med insamlingar mellan 5 kr - 100 kr per barn / personal. Då ska man ju veta att en förskola har kanske 3-4 i sin personal per avdelning och har de föräldrar som håller i föräldraråd och sådant fått galnakosjukan kan det handla om 400 kr på ett bräde som ska samlas in. Har man då flera barn i olika verksamheter blir det summor man inte har råd med bara för att det ska bräckas mellan spahelger, vinprovningar och allt möjligt. Man udnrar vart en blomma för 50 spänn tog vägen?

Många är ju helt emot att man ska ge något eftersom vi bara gör vårt jobb men jag undrar vad just de skulle säga om deras arbetsgivare drog in julklapparna och kickofferna?

Själv är jag nöjd med ett tack för en bra termin!

1 kommentar:

Barbro sa...

Här brukar det vara 20 kr till klassläraren, nu var det bara i Olas klass för de samlade inget i Lisas gymnasieklass vad jag vet... i så fall betalade hon själv. Likaså till dansläraren i gruppen hon är med i.

Jag fick till julen ett par fina blommor av några föräldrar, det hade jag inte väntat mig alls och blev jätteglad. Nu till sommaren fick jag blommor av alla föräldrar vars barn jag haft hemma, men det var ju också för att jag slutar. Likväl blir jag alldeles rörd, tycker inte man ska räkna med att få något alls mer än som du säger, ett tack, men det är klart man blir glad - det är ju ett tecken på att de uppskattar det man gör.

Jag hade också gjort i ordning presenter till alla barnen, för att jag tycker om dem och saknar dem, inte för att jag "måste".