2008/03/23

När det gäller ens eget barn

Vad svårt det är när man vill sitt eget barn det bästa men man inte vet hur man på bästa sätt ska nå fram till det. Min dotter Freja bor ju mer hos pappa nu för tiden och det syns på hennes vikt, jag blir oroad över den hastighet hon går upp med och numera är hon inte bara lite "barn" rund utan nu börjar det bli riktigt illa. Här hemma hos oss köps det ju inte en massa gotter annat än vid speciella tillfällen som storhelger och ev vissa fredagar men inte mer. Det är sund kost etc etc ja ni vet ju efter att ha hört mig mässa genom åren. Jag vill ju inte rent ut säga till henne att nu fan får du ta och inse hur det ligger till och göra som jag säger. Det vore ju något av psykisk misshandel men jag försöker säga till henne att nu får du inte gå upp mer i vikt etc. Har sagt till på skarpen till hennes pappa men han ger vika för att hon inte vill äta sund mat och ger henne pommes, potatiskulor och annat märkligt som vi ser som "fest" mat. Har gett honom hintar hur man ska äta, Freja gav honom en GI bok i julklapp och man tycker ju att han borde reagera. Men han vill inte man ska säga det rent ut till henne men nu har det fan gått för långt de tär på gränsen till extrem fetma på henne nu med allt vad det kan innebära. Hon vill börja simma men det lär ju som vanligt rinna ur sanden och så har man betalat för det. Kan ju visserligen köpa klippkort på simhallen. Hon spelade lite fotboll i höstas men det blev för jobbigt, allt blir liksom för jobbigt hela tiden. Fast idag sa hon att hon ville ha ett löpband så kanske att vi ska köpa ett till ungarna så att de kan röra på sig lite fast jag tycker gott och väl de kan gå ut i friska luften och röra på sig.

Varför ska det vara så svårt att få ens egna barn att förstå vad man försöker lära dem. Jag är väl dne enda mamman i världen som önskar barnen kom hem och sa de ville gå över helt på vegetarisk eller varför inte vegankost som är en av mina förhoppningar. Jag själv skulle inte ha några som helst problem med att gå över på rent vegan har levt så när barnen va små och kan göra det igen. Fisk och fågel kom inte in i barnens liv förens de började på dagis för enkelheten och jag började inte med det förens jag träffade Peter och det va en svår startsträcka. Så jag vill ju bara ha en sund och aktiv familj, men hur gör man när ens egna barn inte lyssnar?

Inga kommentarer: