2008/03/25

Nu smälter det

Solen hann inte mer än att komma fram så började det rinna i brunnarna så till eftermiddagen lär snön vara borta :( Ni vet vad det betyder, geggamoja och det är inte kul kanske lika bra att jag inte städade ordentligt med tanke på att vi ska ut på em igen.

Skällde på några ungar som va ute och lekte i vår lekpark, ingen respekt att vara försiktig med våra saker och de började rensa bort våra fina fjädrar på träden och när de tänkte ge sig på min plantering så fan blev jag förbannad och gick ut på balkongen och sa åt dem. Sa åt dem att ska de leka med våra nya grävskopor så får de faktiskt vara försiktiga för de ska hålla för alla barnen att leka med. Felet idag är att föräldrar skiter i vad deras ungar gör när de är ute, de leker inte med sina barn och de tär någon form av status att ha ungar. Många som bara har 1 eller 2 barn skiter fullständigt i att man kan leka med sina barn och göra aktiviteter (obs gäller inte alla) tillsammans med dem utan de är bara någon form av statuspryl som man ska ha för att det hör till. Det är ofta skillnad på familjer med flera barn de skaffar i allmänhet barn för att de vill ha just barn och för att de vill ha allt som hör till. Nu menar jag inte att man ska ha aktiviteter där andra roar ens barn dvs fotboll, hockey eller sånt som måste kosta pengar som bio etc utan aktiviteter där man är tillsammans med sina barn. Där man lär ut sina värderingar och hur man beter sig runt andra människor och med andras och gemensamma saker. Typ när va du ute med ungarna i skogen senast? Eller när gick ni på museum. Åsa är fenomenal på att gå på museum med sina barn, jag kan säga att jag är usel på det jag hänger hellre ute i skogen och går ut i största allmänhet med barnen och familjen. Men många tycker de är så duktiga när de curlar sina ungar fram och tillbaka till olika aktiviteter utan att att de sedan behöver lära sig att umgås med sina barn. Status kallar jag det för, ju mer man har råd att låta andra roa sina barn desto bättre. Det ger skitungar som inte har respekt för vuxna eller andra i sin omgivning överhuvudtaget. Nä fan ut med föräldrarna i parkerna det borde vara straffbart att inte ha koll på vad ens barn har för sig. Så nu har jag spytt galla över det lite.

Vill ni veta vad mer som retat mig i några dagar det handlar även det om föräldrar och barn. När vi va på Eriksdalsbadet i lördags så va det en mamma där i omklädningsrummet. Hon va höggravid och kunde nog kläcka när som helst. Med sig har hon sin son som är minsti Mimosas ålder kanske äldre, mamman står och klär på ungen och han står bara och hänger över en blomplantering och gör inte det minsta för att hjälpa till och klä på sig själv. Knappt han lyfter benen åt mamman. Jag kan inte låta bli att stirra på dem, mina barn står och klär på sig allt från strumpor till overaller själva. Mimosa frågar varför inte pojken klär på sig själv och jag tror mamman hörde det. Men förstå barn över 2,5 behöver inte hjälp med av och påklädning det finns inget som hämmar utveckligen mer än när man försöker hålla kvar dem i bebisstadiet. Man ska stötta dem med det som krånglar men det mesta ska de ta av och på själva annars släpper de allt. Tänk om jag skulle stå och klä på ungarna här hela dagarna det skulle inte fungera vi skulle aldrig komma ut eller in heller för den delen om jag skulle klä av dem och hänga upp allt åt dem. Nä det är för mycket hjälpa till på föräldrar nu för tiden det va ingen som gjorde sånt för oss och de tär inte konstigt att ungar inte kan nått nu för tiden. Så nu har jag nog retat upp resten av skaran lite till. Finns mycket mer som rör sig i min skalle mycket som jag inte låter er ta del av för då skulle ni nog tro jag är galen.....

Nu ska jag bygga lite lego

Inga kommentarer: