2008/07/18

Mår man inte redan illa så läs det här!

Kolla artikeln i Aftonbladet idag, att få djurdelar i sitt bröd är väl inte det man önskar sig, nä fy fan. Är glad jag bakar allt bröd själv för fy fan vad de stoppar in märkliga sake ri bröd nu för tiden. Fast det kanske inte är en slump att det kom en mus i brödet de hade kanske bara inte malt ner den ordentligt. Jag menar de har ju grisenzymer i bröd för att det ska jäsa snabbare vilket gör att muslimer ska vara väldigt noggranna med att kolla vad deras bröd innehåller för det står inte alltid deklarerat att det innehåller enzymer men de flesta bakade produkter i butiken gör det. Det som är bakat i butik kan man ju lätt fråga personalen som bakar vad det är för typ av enzymer och förhoppningsvis har de lite koll på vad de petar i bröd och bullar. Treor visserligen inte det men man kan ju hoppas. Jag vet att ICA Maxi deklarerar att de har enzymer i brödet men inte vilken sort de har.

Idag ska jag göra tacos här hemma och ja jag köper färdigt bröd men salsor gör jag själv och allt annat är kravodlat och jag har koll på vad som är i det.

Till lunch har jag kokat ett jättelass med ärtsoppa som småttingarna tjatar efter varenda dag. Mina små älskar ärtsoppa, makrill på burk,välling och riskakor de skulle kunna leva på de sakerna. Lowa vill gärna bara äta makrill just nu och inget annat i matväg om hon inte får kycklingkorv vill säga. Hon är en väldigt bestämd 3 åring som gått in i värsta trotset så man blir smått galen på henne. Men nu gnäller hon inte så mycket när förkylningen har börjat släppt men det bestämda arga är ju kvar.

Hittade tack och lov bara ett hjärtljud när jag lyssnade nu på förmiddan håll tummarna för att det fortsätter så. Ni som inte hängt med i varför vi inte vill ha tvillingar kan läsa om vår Alva på www.havsstierna.se . För 5 år sedan väntade vi tvillingar, Mimosa och Alva. Runt v 21 började Alva halka efter i tillväxten och någon vecka senare ville de döda henne i magen. Ilfart till Huddinge med en superbra läkare som sa att hon mådde bra där inne och att det inte var aktuellt att klampa ihop hennes navelsträng. Men moderkakan var förkalkad och de var inte alls säkra på varför eftersom de inte sett det tidigare. Navelsträngarna satt nära varandra vilket gjorde att det var svårt att se vilken som tillhörde vilken tvilling. Efter många långa veckor på sjukhus, massor av ultraljud som knappt går att räkna men säkert över två dygn under ultraljudet i totaltid och massa läkares olika diagnoser vad som var fel så snittades tjejerna ut i v 29+4. De hade redan innan dömt ut Alva att hon inte skulle överleva födseln men hon andades själv när de tog ut henne. Mimosa hade tagit allt hennes blod och Alva behövde blodtransfusion och det var för jobbigt för hennes lilla kropp. Hon dog av hjärtsvikt 17 timmar efter födseln. Mimosa fick vara kvare på neo i 6 veckor tror jag det var med massor av prover, tömning på blod, respirator och en massa pumpande och sondande för mamma innan hon kunde äta själv. Så en sådan graviditet vill vi inte gå igenom igen och jag hoppas som sagt att det bara är en eller iaf tvåäggstvillingar om det skulle vara fler.

Inga kommentarer: