2008/06/24

Det börjar dra ihop sig :)

"Min" förlossning börjar dra ihop sig efter två veckors övertid. ja ni som är nya vet kanske inte att jag är doula och hjälper födande på förlossningen. Men nu har slemproppen börjat ge med sig så kanske att det blir i natt. Nu är det ju tid för igångsättning i morgon fm så bebis inom 48 timmar blir det garanterat :) . Det är så spännande att man blir knottrigt.

Ska få gubben att ringa på den lediga 5an igen det vore ju perfekt och de gamla damerna i den uppgången vill ju så gärna ha dit oss så man kan ju hoppas de får som de vill ;) Ja för vem skulle inte vilja bo granne med mig ha ha ha. Faktum är att många av våra grannar tycker så mycket om att jag har min verksamhet och att gården lever att de nästan erbjuder oss att flytta in hos dem. Skönt med sånna grannar.

Idag gick vi med den andra dagmmman här på gatan till parken. Vi brukar inte umgås men hon ringde igår kväll och frågade om vi kunde gå till parken tillsammans. Vad ska man säga man kan ju inte säga nej jag har ingen lust att umgås med dig. Fast det gick bra och det var trevligt även om inte alla barnen uppförde sig så exemplariskt som de brukar så att man fick ryta till bra mycket mer än vanligt. Undrar om det beror på att de lika mycket som jag känner att det är dags för semester? Barnen blir ju minst lika utarbetade som oss efter ett helt år utan längre ledigheter. Men nu är det som vanlig igen när vi är inne, de har fått kycklingkorv med pasta och en enorm mängd vitkålssallad. Så de bråkar som 17 inne på tjejernas rum om vem som ska ligga vart i den golvkoja de byggt av alla hemmets kuddar. Ska bli skönt med några veckor utan bråk och tjat faktiskt. Men det är ju det som är en del av barnens uppfostran och uppväxt. Såg ett program om barn häromdagen där en sådan där förståsigpåare sa just det att man är inte normal om man inte går i taket både en och två gånger och skriker och gormar på barnen. De tar inte skada av det utan tar istället lärdom av vad som skett. Ett barn utan gränser och utan tillsägelser kommer till slut att bryta ihop den dagen en förälder eller utomstående säger till ordentligt som barnet inte är van vid. Man ska gå tillbaka lite mer till rötterna och se hur andra däggdjur uppfostrar sina barn. Att vi sedan fått ett mer utvecklat tänkande har mer eller mindre gjort oss så rädda för att ryta till att barnen springer vind för våg och gör allt som nästan är straffbart om de hade varit vuxna.

Fast idag kände jag mig som värsta häxan men jag hatar att tjata. Har jag sagt maninte kastar pinnar i bassängen i parken så gör man inte det man ska inte behöva säga till mer än en gång. Ok jag sa nog till 10 ggr men en del barn tycker inte alltid man behöver lyssna på mig och tar därför en stor gren och kastar ner i vattnet. Efter det garvar man och försöker springa iväg och gissa om det tänder mig på alla cylindrar. Man gör inte tvärs emot för att sedan garva och springa och tycka det är lek. Man ska veta att när en vuxen säger att man inte får göra vissa saker av en viss anledning så gör man det inte. Det är ju inte för att vara elak man säger till, man vill ju inte vara elak när man säger till barnen att stanna före övergångsstället men när vissa barn inte tycker de behöver lyssna och vill knalla på ändå. Det är inte kul att behöva ryta till när det handlar om helt livsfarliga saker ibland som de måste lyssna på vid första tillsägelsen för att det inte ska kunna leda till en olycka. Och de tär ju inte så att jag säger till 1 meter från ett övergångsställe utan jag samlar ihop barnen en bra stund innan och säger stanna kanske 5 meter innan för på vissa ställen är det rent livsfarligt att stå framme vid stolpen och vänta på grönt där måste jag trycka. Så man kan tycka att när man gått på samma plats ex antal gånger borde ju barnen lärt sig vad som gäller men jag tror det på nått sätt glöms bort mellan varven, typ med ett par dagars mellanrum. Jag vet inte vad det är men straffet blir att man inte går gå ifrån vagnen utan att man får hålla i hela vägen hem och ha tråkigt. Kan man inte lyssna får man inte ha kul heller det gäller alla barn.

Ok, nu ska jag inte gnälla mer. Jo jag ska gnälla över att jag är så förstoppad att jag ser ut som barbamamma. Tänk en timme på toa i lugn och ro det skulle göra susen i min kropp. Får väl bli på gymmet de tär enda stället man får vara ostört. Man får sätta sig typ när alla gått in på ett pass då vet man att det är 45-60 minuter tills det kommer någon som behöver dit :)

Ska träna ikväll, tungt och hårt. Saknar mina vikter och med drygt en veckas vila så ska jag ha sån träningsvärk i morgon att ni inte fattar. Blir nog ett pass på löpbandet också för jag vågar inte boka mig till spinningen om det behöver brytas för en förlossning

Inga kommentarer: