2008/06/24

När ska folk lära sig?

På aftonbladet (jo jag vet jag har tagit rast idag och läser tidningen ) så skriver de idag om matfällorna som gör oss feta. Alla dessa kolhydratsförespråkare tycker man ju borde ha insett att GI inte bara är en trend. Ok jag är emot en strikt GI diet men jag tycker det är betydligt bättre än en kolhydratsdiet. En kost baserad på komplexa kolhydrater däremot där de kommer från frukt, grönt och hela korn ser jag inte som något problem men det är när den processade maten kommer in som allt blir lite galet. Men man tycker att all info som pungats ut de senaste 4 åren om just GI och lowcarb borde ju gett folk lite kött på benen. De tär ingen fluga de tär en väg till ett friskare liv.

Jag kan ju erkänna att sedan jag blev gravid igen har jag fuskat en del *rodnar* gissa om det märks på mig. Flera kg upp och förstoppad mage. Ok det är ju bara att ta sig i kragen med alla mina utbildningar i kost och hälsa vet jag ju hur man ska äta jag har bara låtit förfallet råda en liten stund. Men in på gymmet, fram med det magra proteinet och massor av grönt. Jag vill ju inte äta för proteinbaserat nu eftersom ketonerna inte är så bra för fostret och jag vill ju inte få missfall igen. Har ju funderat på om mina missfall under vintern berodde på en allt för ketogen diet eller om det bara var otur? Man ska inte spekulera.

Men nu ska jag ta mig i kragen, inga med dinkelbullar och en veckas träningsvila efter förkylningssymptom så är jag laddad att köra igång igen.

Men jag undrar när pastaförespråkarna ska ta tills ig den senaste tidens forskning (läs de senaste 20 åresn forskning)

Kolla gärna min sida www.viktsnack.se

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article2694985.ab

6 klassiska fällor







Se upp med följande

Vill du bli matsmart – läs innehållsförteckningen och välj så "rena" livsmedel som möjligt tipsar Viktklubbs matspanare och dietist Maria Nygårds.



Här är sex vanliga livsmedel där det lätt blir fel, även om viljan finns där.

1. Märkningen av typen ”Inget tillsatt socker”.

– Märkningen ”Utan tillsatt socker” betyder inte att produkten är fri från socker, bara att inget är tillsatt. Fruktprodukter innehåller till exempel alltid socker eftersom det finns naturligt i frukt, säger Viktklubbs matspanare och dietist Maria Nygårds.



2. Mörkt bröd

Allt mörkt bröd är inte grovt. Många sorter sötas med sirap för att få en mörkare färg, men det är inte alltid detsamma som högt fiberinnehåll.

– Riktigt bra bröd innehåller fullkorn och minst sex gram fibrer per 100 gram.

Blanda inte ihop fullkorn och fibrer.

– Fullkorn är hela frön, inklusive skalet, som är fullt av mineraler och vitaminer. Fibrer är bara den innersta delen av kärnan och ger ingen näring, men är bra för att hålla magen i trim, förklarar Maria Nygårds.




3. Flingor, grova kex, müslibarer

Grövre flingor, kex av till exempel havregryn och muslibarer utger sig ofta för att vara hälsosamma, och visst, fiberinnehållet är ofta högt, men många innehåller också en hel del fett och socker. Ha koll på kalorierna. Allt som säljs under ”nyttig-flaggan” är inte smalmat.



4. Nyckelhålet

Nyckelhålet är Livsmedelsverkets symbol. Märkningen sätts på produkter som har lägre socker-, salt- och fettinnehåll samt mer fibrer än andra livsmedel av samma slag. Det säger inget om hur bra produkten är, bara att den är ett bättre val än övriga.

– Se nyckelhålet som en vägledning, men kolla alltid innehållsförteckningen.




5. Lättprodukter

Många väljer lättyoghurt i tron att den ger mindre kalorier än fullfettprodukten. Men så behöver det inte vara.

– Det är ganska vanligt att kaloriinnehållet är snarlikt i båda två, men kalorierna kommer från olika håll – i orginalprodukten från fett, i lättprodukten från socker.

Samma sak gäller andra lättprodukter, det är inte alltid så smala som de utger sig för att vara.




6. Naturgodis

Väljer du naturgodis framför plockgodis i tron om att du får i dig färre kalorier? Tänk om! Energiinnehållet i en chokladdoppad nöt är högre än i ett geléhallon.

– Naturgodis är visserligen lite nyttigare än plockgodis eftersom nötter och choklad, till skillnad från socker, tillför kroppen en del vitaminer och mineraler. Men på köpet får du också fler kalorier, säger Maria Nygårds.

Inga kommentarer: