2008/09/07

En svampdag

Åkte ut i skogen och plockade svamp idag. Massor av fårticka men dåligt med KJ och kantareller. Lite taggsvamp fanns det och det är supergott.


Hittade jättevackra taggsvampar men vi plockade dem inte för gubben tror inte just de är ätliga men jag tycker nog de är en av de vackraste svampar jag sett oavsett.


Skönt pass på gymmet börjar märka av magen mer och mer på spinningen när det tar emot. Sammandragningarna blir fler och fler men gör inte ont mer än att det är jobbigt att de kommer hela tiden och magen blir stenhård. Viggo blir ofta vild efter det, fast de går över så fort man vilar det är skönt.


Bakade supergod dinkelpaj med spenat och broccoli till middag men även morgondagens lunch. Fick ungarna på dagarna välja skulle det vara pasta varje dag och gärna korv till det men jag vill de ska lära sig vad olika sorters mat smakar och har gjort matsedel för hela hösten. Gör det mycket lättare att handla inför varje vecka. Nu har jag ett laktoskänsligt dagbarn så man får köra mer på havreprodukter men det gör inget.


Nu ska jag snart sova

Mvh

Veronica
Dipl. Kostkonsult , Dagbarnvårdare

2 kommentarer:

Barbro sa...

Fjällig taggsvamp, minsann!! Jo den går att äta men har en väldigt dominerande smak. Ett sätt att äta den är faktiskt att lägga in den som sill!! Jag har smakat den som blandsvamp men den tog över helt.
Att göra ättiksinläggning på just den har jag inte testat men har picklat både kantareller och annat med gott resultat!

Själv är jag så fascinerad just nu när jag går ut i en av "mina" skogar, där finns välluktande taggsvamp som sprider en doft att tvättmedel i sin närhet! Otroligt vad naturen har och kan...

Unknown sa...

Jag slog upp svampen när vi var hemma och jag tror det var för stora exemplar för att kunna ätas för de var enorma men så fina