2009/04/11

När slutar föräldrar ta ansvar?

Eftersom Lowa är jättedålig sover man ju inte så bra. Ligger och
tänker på många barns brist på respekt för andras saker och saker
gjorda för alla.

Vet inte om jag berättade om grannungen som slog sönder bordet i vår
lekstuga för någon vecka sedan. Har haft hel lekstuga med grejer på
gården i flera år nu så flyttar en ny familj in ( i 5an vi ville ha ).
Värsta snobbarna som inte ens klarar av att gå till porten utan hämtar
och lämnar ungarna hela tiden med bil. Mamman klär sig som en fjortis
och hänger ihop med en ungkille som knappast kan va barnens far. Det
här barnet är max 6 år och ska börja 6års i höst. Men iaf så pajar han
respektlöst bordet i lekstugan. Jag går ju ut och säger till att man
inte får göra så för jag är inte rädd att uppfostra andras ungar,
tvärtom. Ungen blir livrädd för han har väl aldrig fått en tillsägelse
i sitt liv. Och det är ju felet med dagens ungar de är så vana att få
allt de pekar på och lär sig inte vara rädd om sina och andras saker.
Förr fick man presenter på födelsedagen och till jul men numera
konsumeras mängder av onödigt som någon barnarbetare tillverkat som
bara kan drömma om att få leka med leksaker över huvudtaget.

Men åter till dagens ouppfostrade ungar och dess ointresserade föräldrar.

Igår när vi kom hem från badet va ett gäng ungar i åldern 4-12 ute och
lekte på vår gård. Eller lekte vet jag inte om jag ska kalla det för
de klättrade på en kontainer som är full av utbytta fönsterglas. Tänk
er själv vad som kunde hänt om något av barnen trillade i. Skulle inte
vilja va den föräldern.

När vi sedan sitter och äter middag går ungarna på gården vidare och
börjar klättra på lekstugan varav ett börjar försöka riva av pappen
från taket. Jag går ut på balkongen och ryter till att man gör inte
så. Ungarna på taket är under 7 år och jag hör hur de säger att de
väntar till jag kommer ut innan de ska gå ner. Men det ska inte
behövas att jag går ut det ska räcka med att man säger till. Men så
får iaf ett av de äldre barnen ner de små varav ett genast börjar
vandalisera dörren istället. Man undrar vad som rör sig i huvudet på
ett barn som går vidare och fortsätter trotts att det fått en
tillsägelse. Men då går Mimosa ut på balkongen och säger till och
ungen slutar. Tro det eller ej men då går de vidare och börjar plocka
ner fjädrarna vi satte i busken nu i veckan. Men hur fan är ungarna
funtade? Har de ingen respekt för nått? Det är inte så dumt med
barnaga iaf dags att påverka politikerna kanske * lite ironi*. Men då
lackar gubben ur och klär på sig och går ut. Desperat försöker de
sätta tillbaka det. Har de inte en tanke på att någon/några lagt ut
tid och pengar för att göra det lite trevligt för många?

Jag är för en sträng uppfostran där man på ett konstruktivt sätt får
lära sig hur man beter sig bland folk och saker. Jag talar om när man
gör fel och beter sig respektlöst. Gissa om man ryter till många
gånger per dag när ungarna är på andras saker men även sånt som att
sparka på elskåp, lyktstolpar, bryta grenar/pinnar, ha sönder sånt man
går förbi etc. Ett av mina dagbarn ställde sig och sparkade på
tvättmaskinen i tvättstugan en gång och då fick jag tala om att så
beter man sig fan inte. Tror inte det gör samma sak igen för det
brukar räcka med en ordentlig tillsägelse för barn vill ha tydliga
gränser och veta vad som är rätt och fel.

Problemet är ju att de vuxna inte finns i barnens lekliv längre. De är
på förskolan hela långa dagarna och släpps när de kommer hem ut utan
tillsyn av sina trötta föräldrar som inte alls har lust att vara ute
med barnen och lära dem vad som är rätt och fel och leka med dem eller
bara finnas nära när de leker existerar inte längre. Det är synd om
barn som tvingas bli ligister från 3 års ålder för att de allt för
tidigt släpps ut utan tillsyn. Är det ett Stockholmssymtom? Är det
skygglappar på och stoppa huvudet i sanden och tro att ens ungar
sköter sig? Det är samma föräldrar som sedan blir förbannade och gapar
på den som säger till att dens barn beter sig som skit. Man kan inte
ens ta ansvar för att man brister i uppfostran av sina barn.

Allt för många saknar riktlinjer för hur de ska uppfostra barnen. De
har oftast max 2 barn för har man fler behöver man tydliga regler och
markeringar om vad som är acceptabelt för att det ska flyta utan att
ungarna blir som de i alla "nanny"program på tv. Mina ungar skulle
aldrig drömma om att säga emot mig, att bråka om vem som ska trycka på
knappar etc existerar inte. Varför? Jo jag finns där och tar besluten
åt dem innan det blir något bråk och tjafs. Jag ser till att det är
rättvisa och att man får lära sig att man inte varje dag får som man
vill utan man kanske får ringa på ringklockan, trycka på knappen,
välja film etc nästa gång för den här gången är det någon annans tur.
Ganska basic faktiskt, man kan inte få kakan varje gång man måste lära
sig att vänta och att längta då blir inte varje motgång en katastrof
och då lär man sig att bemöta sina medmänniskor och saker med respekt.

Nä ni fattar grejen va? Tog en timme att skriva på mobilen så nu är
jag pigg och det är morgon. Lowa har inte kräkts på över en timme men
får inte behålla nått stackarn. Vi som hade tänkt åka till skogen med
saft och smörgås (kanske bulle). Vi får se vad påskafton bjuder på.

GLAD PÅSK

--
Skickat från min mobila enhet

Inga kommentarer: