2009/04/14

Vad innehåller köttbullarna man köper fördiga?



Vet ju sedan tidigare vad allt skit innehåller men det tas åter upp i AB idag. Mats - Eric säger att det endast krävs 6-8 produkter för att göra köttbullar och jag undrar vad han har i dem då? Jag gjorde idag av kalkon och kycklingfärs (1-2 produkter om du vill räkna) ägg (1 produkt) kryddor (slår ihop det till 1) och smör/olja att steka i. En del vill ha lök i oxå men det har inte jag för det gör dem mer vattniga och man behöver bindemedel. Gör lök i såsen istället. Så om man inte räknar kryddorna och det man steker i så behövs endast kötter och äggen inte mer. Gott och nyttigt och har man kvalitetsfärs så behöver man inte dryga ut med andra bindemedel för att det är så vått och fett.

Men visst är det skam att vissa produkter innehåller så lite kött? Man betalar ju för att få en bra produkt, nu äter vi ju inte 4 benta djur men man har ju rätt son konsument att kräva bra mat.

Så mycket är kött

Ejmunds gårds gotländska 82 procent (nöt)

Scan Deli delikatess (kylda) 75 (nöt/gris)

Scan Mammas (kylda) 73 (nöt/gris)

Scan Mammas ekologiska (kylda) 71 (nöt/gris)

Coop små stekta 70 (42 nöt, 28 gris)

Findus små 68 (52 nöt, 16 gris)

Felix små delikatess 66 (nöt/gris)

Eldorado65 (nöt/gris)

Scan Må gott 65 (gris)

Felix klassiska 65 (nöt/gris)

Findus mini 64 (18 nöt, 46 gris)

Felix ekologiska63 (nöt)

1 kommentar:

Marie sa...

Gjorde köttbullar igår. Hade köttfärs, ägg, lök och kryddor i. Ibland späder jag med vatten för att få rätt konsistens. Förut hade jag ströbröd i men efter GI-tiden har jag slutat med det och tycker inte det är så stor skillnad.
Så inte behöver man ha så många ingredienser i.