2017/05/21

Det första man blir blind på är ögonen

Jodå om man bara riktar blicken till den lilla lappen ovanför magasinet i maskinerna så fattar man varför vikterna är så låga som de är fast det känns så jäkla tungt


Man har ju två kablar dvs man dubblar vikten så 13 som står vid pinnen är ju 26 kg 😳 Fast jag tycker det känns fel iaf på den kabel jag kör bröst i men kanske beror det på vinkeln jag kör just nu med fästet högst upp. 

Så nu loggar jag efter dubbla vikten på rodd och latsdragen och på ställningen jag kör bröst, axlar, triceps mm vad det står per sida på magasinet . Men som sagt för mig är det oviktigt det är motståndet inte vikten jag är ute efter. Idag beslutade jag att jag skulle ha minst samma volym som förra veckan på övningarna så även om jag varierade hastigheten excentriskt och repsen blev förre på setter så skulle volymen bli minst som förra veckan fast fler set. 

Började som vanligt med kabelrodd men idag körde jag bred rodd


Vill bygga mer bredd på ryggen så jag kommer nog köra breda roddar framöver och köra smala på slutet som idag kommer ⬇️

Latsen fick jobba något lättare idag men samma volym som senast ville få full kontakt 


Militärpressar är en av mina favoriter vill gärna lägga på mer men armbågen säger nej. Kan knappt använda skyddet jag köpte får bränsår av det 😱 helt galet så det får bli korta stunder bara jag har det. Men jag blandade hastigheterna så blir det galet tungt iaf när man håller emot 


Som vanligt pga lathet behöll jag samma vikter för bicepscurl. Lägger inte så mycket krut på att träna biceps separat då de får slita så det räcker iaf


Varvade med lite rygg som paus


Idag la jag om flies och pressar i kabeln för att se om jag kunde ha tyngre på flies annars är bröstet så trött efter pressarna och jag vill kunna göra dem långsamt och kontrollerat. Har  ju fäster eller släden vad man nu vill kalla det högst uppe men kommer snart byta till mitten för en ny vinkel där jag får mer kraft men det blir om några veckor. Vill köra hantlar men så länge jag har ont så får det vänta med tunga vikter med det. 

Efter flies va bröstet faktiskt rejält trött. Jag är perfektionist vad gäller min teknik och det gör att skuldrorna är klistrade i häcken och med gårdagens alla kettlebell svingar och benböj med boll så lovar jag det känns i hela bröst och skulderpartiet. Men som sagt volymen ska uppnås oavsett hur många set och vilka vikter som är pinnade 

Stående latsdrag inget konstigt med det mer än att det känns i triceps av gårdagen med 😝

Det är faktiskt skönt att känna att hemmaträningen ger resultat och att det mentalt fungerar att köra hemma. Nåväl lite axlar/bröst bra framåtlutad och långsamt tempo


Triceps fick lite mer träning och det är ju bl.a. här jag funderar på om vikterna på just den här maskinen stämmer . Jag vet att på Granbacka hade jag iaf 45-50 kg. Körde jag bröst om ovan hade jag runt 30 per sida men skit samma det viktiga är motståndet 


Lite exentriska axlar 


Avslutade med smal rodd och smal latsdrag högreps eller iaf till fail


Höll funktionell styrka och hade hopats på ett pass till men som vanligt ville inte min deltagare vara ensam. Kanske behöver byta ut det passet mot något annat eller förlänga funktionella styrkan till hösten om inte fler kommer.

Sålde min lådcykel idag hoppas den kommer mer till användning hos sin nya dagmamma. Vi använder den så lite att det känns dumt att den bara rostar bort. Lite sorg men som sagt saker ska inte stå och rosta de ska användas och att rulla den korta vägen ner till parken är mer jobba med att plocka ordning allt än vad man får ut av att cykla. Lycka till i Göteborg



Inga kommentarer: