2013/04/02

Prioriteringar

Ofta när jag tränar eller håller pass får jag frågan hur jag hinner med att träna så mycket och var jag hittar energin till att träna. Lika ofta hinner den som frågar mig svara mig att det inte är så konstigt eftersom jag jobbar med det.

Det är sant till viss del inte helt. För mig är träningen en del av mitt liv en självvald livsstil som ger mig styrka, energi och den egoboost jag behöver för att fortsätta köra. Det är min tid där jag inte behöver vara förälder , fru eller dagmamma utan bara vara jag i min kropp i nuet. Även om jag håller pass så är det jag som styr det är just då min egoboost kommer när jag motiverar andra till en sund livsstil och modet att kliva utanför trygghetszonen.

Oavsett jag höll pass eller ej skulle jag träna minst lika mycket och jag är övertygad att det gör mig till en bättre förälder och en bättre fru med att jag får den här egna tiden tror faktiskt det ger mig mer kraft i mitt vanlig jobb som dagmamma oxå jag känner min energi och glädje mycket mer när min kropp mår bra. Så alla mår bra av att jag prioriterar min träning istället för att ligga i soffan och pilla i naveln och gnälla att det inte finns tid att träna.

Alla pass jag håller , ok inte spinning kanske om man inte har en cykel hemma kan man faktiskt köra hemma i vardagsrummet. Lägg en till en och en halv timma per dag på dig själv och ge dig en egoboost . Ge ungarna Nerflix så är de garanterat roade med att se en film eller iaf slåss om vad de ska se på under tiden du har lurarna på dig och slipper se eländet.

Vad behövs för att göra pass som jag kör på ett ungefär ? Ok vi kollar på styrkepassen vad behövs där
1: pilatesmatta är ett måste eller ett vanligt gammalt liggunderlag
2: en pilatesboll är bra men absolut inget måste
3: hantlar är bra ha gärna sådana som man kan bygga på det finns på de flesta sportaffärer men se till att det går att bygga dem till minst 10-15 kg så det går att ändra övningar
4: gummiband med handtag
5: en stol eller ett stabilt bord typ soffbord

Med de här sakerna kan man jobba vanlig styrketräning utan att behöva gå någonstans, med tabata intervaller kommer man långt och även andra intervall träningar mes redskap. Säg inte du behöver gå till gymmet för just de här sakerna har vi på passen och det kanske kostar dig tusen kronor att köpa in men vad ger det dig?

Ok säger du men Zumba eller aerobics då det kan jag inte göra jag har inget Wii eller Xbox och allt vad det heter och varken taktkänsla eller koordination . Behövs det allt det för att danska och ha kul? Sätt ihop en spellista med favoritmusiken dra på ljudet och rör på dig. Dansa som kroppen vill inte som någon säger åt dig att göra ha roligt och njut. Och hoppla så har en timme blåst förbi och du avslutar med lite plankor och rygglyft .

Ska det vara så svårt? Vem håller dig tillbaka är det så att en respektive gillar din bekvämlighet som egentligen är sin egen? Kanske behöver båda en spark i baken för att sätta igång eller kanske ni båda kan inse att ens egen lycka är viktigare än att prioritera någon annans lycka? Är jag lycklig gör jag dig lycklig det är så man måste tänka låt ingen hindra dig att nå ditt mål och låt dina mål smitta av sig på resten av familjen. Vill respektive inte träna kanske det finns något den vill göra låt den få detta i utbyte mot din träningstid. Ge och ta så kommer lyckan och tid tillsammans ska vara av kvalitet inte kvantitet för att sitta bredvid varandra och pilla i naveln gör ju ingen lycklig och alla tv program finns att se på playkanalerna efter man gjort det man vill.

Prioriteringar alltså is the shit


- Veronica

Inga kommentarer: